2018 February 25, Sunday | Netpreneur.hu magazin
Netpreneur.hu magazin
" ÜZLET AZ INTERNETEN "
Címlap
Lehagyni a konkurenciát, ahogy a nyúl lehagyja a teknősbékát? Share/Bookmark Add a Startlaphoz Nyomtatás E-mail
Internet-marketing.hu   
2007 October 01, Monday

Lehagyni a konkurenciát, ahogy a nyúl lehagyja a teknősbékát?A legtöbben egyáltalán nem veszik komolyan az internet marketinget, és ezzel gyakorlatilag ezüsttálcán kínálják a lehetőséget versenytársaiknak. Az alábbi cikkben részletesen bemutatom azt a stratégiát, amellyel elkerülheti ezt az óriási hibát, és amelynek segítségével 2008-ban behozhatatlan előnyre tehet szert konkurenseihez képest.


A legtöbb mikro- és kisvállalatnál vagy egyáltalán nincs internetes jelenlét, vagy egy teljesen eredménytelen honlappal kipipálják a feladatot. Persze van ahol igen komoly összegeket szánnak a honlap elkészítésére, csakhogy az eredmények nem feltétlenül arányosak a ráfordított összeggel.

Az alábbiakban részletesen bemutatom, azt a három legfőbb előnyt, amelyekre szert tehet, ha mégis komolyan veszi az internet lehetőségeit, és amelyek közül legalább kettőre nagy valószínűség szerint nem is gondolt. Bemutatom továbbá, hogy hogyan készüljön fel weboldal készítési projektjére, majd megismerheti azt a néhány buktatót is, amelyeket mindenképpen el kell majd kerülnie.

Nos tehát először nézzük azokat az előnyöket, amelyeket egy jól átgondolt, bevételtermelésre tervezett honlap jelenthet cégének:

  1. Honlapja jelentős többletbevételt biztosíthat a cég számára, ráadásul sokkal alacsonyabb költséghányaddal, mint hagyományos üzlete. Egy jól elkészített honlap - persze ez cégprofiltól és iparágtól is függ - akár sokszorosára is növelheti egy cég bevételét, de még kevésbé ideális esetben is a cég korábbi forgalmával vetekedő többletbevételt eredményezhet.
  2. Mivel az internetes értékesítés és üzletmenet folyamatai sok esetben nagyon jól automatizálhatóak, a költségek nem feltétlenül nőnek egyenes arányban a forgalommal. Egy értékesítési honlap kialakítása során ráadásul olyan feladatok automatizálására is "rákényszerülhet", amelyek hagyományos tevékenységének költségeit is csökkentik, így jelentősen növelve cége profitabilitását.
  3. Az internet-marketing során olyan kulcsfontosságú piaci információkhoz juthat hozzá, amelyeket a hagyományos üzletben csak méregdrága piackutatásokkal vagy ipari kémkedéssel lehetne megszerezni. Ezen információk segítségével viszont nem csak az interneten tudja versenytársait lepipálni, hanem hagyományos üzletágát is alaposan fel tudja gyorsítani.

A profitmodell kiválasztása Az első és legfontosabb dolog, hogy ki kell választania azt az internet stratégiát, azt a profit-modellt, amelyet alkalmazni fog. Ez az a pont, ahol a legtöbben hibáznak. Ha ugyanis alapos végiggondolás helyett csupán rendel egy honlapot, ha azt a konkurenciát másolja, akinek szintén nem termel bevételt az oldala, akkor sajnos hiába csinál minden mást jól, az eredmény ugyanúgy nulla lesz, mintha semmit nem csinált volna.

Hogyan válassza tehát ki a megfelelő profit-modellt? Különben is, mit jelent egyáltalán az a kifejezés, hogy profit-modell? Egyszerűen csak annyit takar, hogy hogyan fog a honlap profitot termelni. A profit-modell megállapításakor azt kell kitalálnia, hogy honnan jönnek majd a látogatók, mi lesz az a különleges érték amit máshol nem kapnak meg, miért és hogyan fognak vásárolni, hogyan és hányszor fognak újra vásárolni, stb. Ez az a pont, ahol nem lehet szentimentális. Nagyon komolyan végig kell gondolnia - a látogató szempontjából - mindazokat a döntéseket, amelyeket egy látogatónak meg kell hoznia, míg eljut a vásárlásig, és úgy kell megalkotnia a folyamatot, hogy minden egyes ponton a napnál is világosabb legyen a látogató számára, hogy abba az irányba kell továbbhaladnia, amelyik irány végül vásárlást majd az ismételt vásárlást jelenti.

Könnyű ezt kitalálni? Egyáltalán nem. Mi magunk is folyamatosan küzdünk azzal, hogy képesek legyünk a látogatók szemével látni a cégünket, a kínálatunkat. Ha azonban megpróbálja megspórolni ezt az időt, akkor inkább ne is készíttessen honlapot, hiszen csak pénzkidobás lenne. Ha ugyanis ezen a ponton elvérzik, honlapja biztosan nem fog egyetlen fillér bevételt sem termelni, azzal pedig ne is áltassa magát, hogy "...igen, de legalább jót tesz a márkaismertségnek...", mert egy olyan honlap, amelyiket alig látogatnak - hiszen a rosszul megválasztott stratégiának ez is az eredménye -, az csak annyit segít a márkaismertségnek, mint egy reklámtábla a Hortobágyon egy bokorban.

Sanálom, ha zavaróan őszinte vagyok, de azt gondolom, hogy már túl sok alaptalan ígéret hangzott el különböző internet "szakértők" szájából!

Rendben. Most, hogy eldöntötte, hogy alaposan végiggondolja weboldala profit-modelljét, hadd segítsek még egy kicsit! Egyik közelmúlt-beli blogbejegyzésemben felsoroltam a leginkább működő internetes profit-modelleket. Ezt a cikket mikro- és kisvállalatok vezetőinek, marketingeseinek írtam, ezért abból fogok kiindulni, hogy Önnek a felsoroltak közül legnagyobb valószínűséggel a Gerilla Piacépítés módszere fogja a legtöbb eredményt hozni.

Amennyiben nem ismerné a Gerilla Piacépítés módszerét röviden bemutatom:

  1. Ahelyett, hogy cége termékeit, szolgáltatásait helyezné a középpontba, váljon célpiaca számára megbízható és elismert szakértővé, és ezt a státusz felhasználva építsen e-mail adatbázist jövőbeli lehetséges vevőiből.
  2. Az így kialakuló lehetséges ügyfelekből álló tömegnek egyrészt küldjön számukra értékes információt, másrészt adja meg nekik a lehetőséget a vásárlásra.

Ezzel a pofonegyszerűnek hangzó, ám egy picit mégiscsak összetettebb módszerrel hosszú távon olyan különbejáratú piacra tehet szert, amely egyrészt minden korábbi forgalmi elvárást felülmúlhat, másrészt konkurenciája számára elérhetetlen.

Sokan mondják, hogy egy webshop vagy egy egyszerű értékesítési oldal készítése hamarabb hoz eredményt, de az a helyzet, hogy az ilyen oldalak az esetek nagy részében nemhogy hamar, de soha nem hoznak eredményt.

Persze a megfelelő profitmodellt Önnek kell kiválasztania, én nem is szólhatok bele, néhány további ötletet viszont mindenképpen adhatok még a döntéshez:

a) Vizsgálja meg, hogy a nemzetközi piacon az Önhöz hasonló cégek milyen profit-modellel működnek eredményesen. Azzal, hogy ott nagyobbak a számok most ne törődjön, az ráér később.

b) Vizsgálja meg, hogy másik, de az Önéhez valamilyen szempontból hasonlatos iparágakban hogyan értek el mások komoly eredményeket.

c) Beszéljen olyan profikkal, akiknek nagyobb rálátása van az internetes világra, és kérje ki a véleményüket, első lépésként arról, hogy milyen profit-modellt kéne az Ön cégének követnie.

d) Vizsgálja meg az összes lehetséges profit-modellt abból a szempontból, hogy az Ön cége esetében melyik hogyan és mennyi bevételt hozhatna. Hogyan? Erről szól a cikk következő része.

e) Írja meg erre vonatkozó kérdését itt, hozzászólás formájában.

Végezze el a matek házit! Mindenki tudja, hogy ha egy nebuló nem csinálja meg a matek házit, akkor a jutalom egy nagy egyes osztályzat. Sokan mégis úgy vágnak bele egy honlap elkészítésébe, hogy az alapvető jövedelmezőségi számításokat sem végzik el. A jutalom természetesen egyes, csakhogy ennek sokkal nagyobb ára van, mint egy egyes osztályzatnak az iskolában.

Milyen számításokról van szó? Azt kell kiszámolnia, hogy mennyibe fog kerülni 1 Ft bevétel megszerzése weboldalán. Nem olyan bonyolult ez, mint amilyennek látszik. Persze egy csomó feltételezéssel kell majd élnie, iparági átlagokat kell használnia, de sokszor már ez a számítás is nyilvánvalóvá teszi, hogy életképes lesz-e a honlap, vagy nem.

Induljon ki a tervezett weboldal értékesítési folyamatából. Beszéljünk először egy webshopról. Tegyük fel, bannerekből akarja szerezni a látogatottságot. A nagy site-okon a listaárak 6 és 15 Ft között vannak megjelenésenként. Tegyük fel, Ön 5 Ft-ot is ki tud alkudni. Ez azt jelenti, hogy minden egyes alkalommal , amikor valaki látja az Ön hirdetését, ezért Ön 5 Ft-ot fizet. Az általános tapasztalatok szerint - ideális esetben - kb. minden 200. látogató fog átkattintani a hirdetésről a weboldalra. Ez azt jelenti, hogy 1.000 Ft-ba fog kerülni minden egyes látogató. Egy jól elkészített weboldalnál minden 50. látogató vásárol, egy kezdő weboldalnál ez az arány jó esetben 300 látogatóból egy vevő. Ezek alapján a kezdetekben 300.000 Forintot fog elkölteni egy vevőre, később már csak 50.000-et. A kérdés tehát ez: el tud költeni 300.000 Ft-ot, vagy akár csak 50.000 Ft-ot egy vevőre, vagy nem? Ha igen, akkor remek, uccu neki. Viszont legyen felkészülve arra is, hogy a nagyobb értékű termékeknél (utazás, autó, pénzügyi befektetés, stb.) akár rosszabbak is lehetnek ezek a konverziós arányok.

Persze mondhatja, hogy "...hohó, ott vannak például a kattintás alapú hirdetések, azok sokkal olcsóbbak...", és igaza is van. A kattintás alapú hirdetéseknél viszont egy másik számítást is el kell végeznie, nevezetesen azt, hogy hány látogatót, illetve hány vásárlót tud szerezni az adott forrásból. Hiszen ha talál egy hirdetési formát, ahol 2.500 Ft-ért tud vevőket szerezni az önmagában még kevés! Ha ez a forrás csak havi 20 vevőt tud Önnek "szállítani", akkor szintén nem sokkal jutott előrébb.

Kérem ne értsen félre! Itt most nem az egyik vagy másik hirdetési forma mellett vagy ellen szólok. Arra akartam rávilágítani, hogy Önnek egyszerűen létszükséglet rögtön az elején végigszámolni, hogy egyáltalán van-e esélye pénzt keresni a honlapjával. Ne feledje, a márkaismertség egy miko- vagy kisvállalkozásnál csak alibi-érv!

Tervezzen úgy, ahogy a legprofibbak Akár internet marketingről, akár hagyományos marketingről van szó, egyetlen profi sem fektetne egyetlen fillért sem egy üzlet megvalósításába anélkül, hogy pontosan ne ismerné a piaci lehetőségeket.

A "De én tudom, hogy szükség van a szolgáltatásunka" itt most nem elég! Legalábbis nem elég, ha sikerre játszik.

A piackutatás első és legfontosabb része - ha egy már meglévő termékkel vagy szolgáltatással szeretne eredményeket elérni az interneten - hogy elvégez egy teljeskörű Google AdWords piackutatást.

Hogy micsodát? Igen, jól értette, nem Google AdWords kampányt, hanem Google AdWords piackutatást mondtam. Való igaz, hogy a Google AdWords egy átkattintás alapú hirdetési eszköz, de a megfelelő módon alkalmazva az internetes piackutatás leggyorsabb és legolcsóbb eszköze.

Mit csináljon pontosan? Készítsen egy általános érkezési oldalt a kampányhoz, majd hirdessen minden lehetséges kulcsszóra. A kampány adataiból pontos képet fog kapni arról, hogy melyik kulcsszót hányszor gépelték be az internetezők a Google keresőbe. Ez azonban sokkal több információ, minthogy hányan keresték az egyes kulcsszavakat. Megmondja Önnek, hogy hogyan, milyen szavakkal fogalmazzák meg a netezők az Ön kínálatát, melyik kifejezést használják jobban, melyik kifejezést használják kevésbé, stb. Innen nemcsak azt fogja tudni, hogy milyen módon kell majd keresőoptimalizálnia az oldalt, hanem ennél sokkal többet. Azt, hogy milyen módon kell felépíteni az oldal tartalmát ahhoz, hogy pont arról szóljon, ami a netezőket érdekli.

A Google AdWords rendszerrel történő piackutatás persze ennél kicsit bonyolultabb - annak részletes bemutatására ebben a cikkben nincs lehetőségünk. Egy későbbi cikkünkben viszont mindent részletesen le fogunk írni, be fogunk mutatni.

Ezen a ponton elég annyi, hogy vagy Ön végezzen el egy ilyen piackutatási célú kampányt, vagy végeztesse el egy szakértővel. Vigyázat! A piackutatási kampány beállításai jelentősen eltérnek egy hirdetési kampány beállításaitól. Csak olyannal végeztesse, akinek az AdWords piackutatásban is van tapasztalata.

Ha az eddig leírt javaslatok szerint jár el, akkor ezen a ponton minden információ rendelkezésére áll ahhoz, hogy eldöntse, belevágjon-e a megvalósításba vagy ne. A továbbiakban azokat a tényezőket fogom bemutatni Önnek, amelyekre biztosan szüksége lesz a megvalósítás során, és amelyeket a letöbben el szoktak felejteni.

Meg kell tanulnia tervet készíteni Meg kell értenie: Ez az Ön cége, az Ön felelőssége, tehát ahogy a vállalkozás tervét is Önnek kell készítenie, a vállalkozás internetes kibővítésének terve is az Ön munkáját igényli. Ennek általában három akadálya szokott lenni.

  1. Akadály, ha nem hajlandó felvállalni a tervkészítés felelősségét. Önnek vagy el kell készítenie internetes üzletének tervét, vagy el kell készítenie az alapkoncepciót, és megbízni valakit, aki ki tudja dolgozni a terv részleteit. Ez a személy lehet cége marketingese, vagy egy ebben - azaz a tervkészítésben - járatos külső cég vagy személy. Akire nem bízhatja a terv elkészítését, az a webgrafikus és a programozó! A weboldal tervének elkészítése éppolyan fontos, mint egy ház tervének elkészítése. Ki hallott már olyat, hogy egy ház tervét a kőművesek készítik el építkezés közben, vagy - ami még rosszabb - szóbeli instrukciók alapján, terv nélkül készül a ház.
  2. Akadály, ha nem tudja, mi szerepeljen a tervben. Néhány józan ész segítségével elkészíthető dolog. Ezek a következőek:
    1. Honlaptérkép. Nagyobb oldalak esetén egyszerűbb, ha nem egy ábrára akar minden oldalt rárajzolni, hanem több kisebb honlaptérkép-részletet készít. Mi legyen rajta a honlaptérképen? Az oldalak és az oldalak közötti FŐBB linkek. Ha technikailag megoldható, akkor az oldalak főbb tartalmi blokkjainak sematikus képviselői (téglalapok formájában).
    2. Az összes oldaltípus szerkezeti terve. Az oldalak téglalapok, az egyes oldalelemek (menü, lábléc, stb.) kisebb téglalapok. Csak egyszerűen. Írja le szövegesen, hogy mi látható az oldalon, miről szól, és legfőképpen hogy mi az adott oldal célja.
    3. Arculati instrukciók a grafikusnak. Csak olyan grafikussal dolgozzon, aki ehhez el tudja Önt látni megfelelő kérdésekkel!
    4. Néhány honlap linkje, amelyek bármilyen szempontból tetszenek Önnek. Mindegyiknél írja le, hogy mi tetszik, és hogy miért (pl. "...menü, mert pont olyan navigációt tesz lehetővé, mint amilyenre nekünk szükségünk van...") Ne feledje azonban, hogy a fő szempont mindig az, hogy a honlap minden egyes eleme a választott profit-modellt kell kiszolgálja. Ami azt nem segíti, azt hagyja ki a tervből, még akkor is, ha ezt fájó szívvel teszi.
  3. Akár hiszi, akár nem, a leggyakrabban felmerülő akadály, hogy a legtöbben nem tudják, hogy milyen szoftverrel készítsék el a tervet. Az azonnal alkalmazható megoldás, ha minden ábrát megrajzol szabad kézzel papírra, megszámozza őket, és a terv szöveges részeiben hivatkozik rájuk. Én magam szívesebben használok szoftvereket. Az egyik legjobb szoftver erre a célra a Microsoft Visio, amely viszont csak az angol nyelvű Office-nak része. Egy reális alternatíva a Smart Draw, ami természetesen szintén nem magyar, de nem kell hozzá megvenni egy egész szofvercsomagot, tehát végeredményben olcsóbb (300 dollár). Ha ez sem járható út, akkor talán a PowerPoint-ban a legkönnyebb téglalapokat rajzolgatni és tologatni, kiváltképp az Office 2007 felfrissített Power Point-jában.

Még egy valaminek szerepelnie kell jövőbeli tervében, ez pedig e-mail marketing tevékenységének terve (első sorban Gerilla Piacépítés esetén lesz szüksége automatizált e-mail marketing rendszerre). Ezt is nagyon pontosan definiálnia kell, különben nincs az a programozó, aki ezt Ön helyett kli tudja találni és le tudja programozni. Minden egyes e-mail esetén ki kell találni a tartalom mondanivalóját, célját, mikor, melyik e-mail listára fogja küldeni, melyik levélből hova vezetnek a linkek, mi az egyes levelek tárgy mezője, mi áll a küldő neve és a küldő e-mail címe mezőkben.

Szüksége lesz valakire, aki tud szöveget írni A szövegek tekintetében első lépésként meg kell határoznia a szövegek vázlatát. Melyik oldalon, melyik e-mail-ben körülbelül milyen szöveg fog szerepelni. Ezeket a vázlatokat megírhatja sematikusan is, a szöveg fő mondanivalójának leegyszerűsített módon történő megírásával. Pl. egy rendelés visszaigazoló oldal szövegéhez írhatja a következőt: "Köszi, örülök, hogy rendeltél, ezért meg ezért volt érdemes, ide írjál e-mail-t ha kérdésed van". A későbbi szövegíró ennek alapján már könnyedén meg fogja tudni a végleges szöveget.

Ha tehát megvannak a vázlatos szövegek, akkor kell valaki, aki megírja a szövegek végső formáját. Ez lehet Ön is, és lehet egy szövegíró is. Ez mindegy, csak az a lényeg, hogy ne kezelje úgy ezt a kérdést, mint a legtöbben, hogy "...majd megíródik valahogy..."! Időt és/vagy pénz kell rá elkülöníteni, különben egyszer csak ott fog állni az üres weboldal, vagy ami még rosszabb, az utolsó pillanatban bedobálnak néhány bekezdésnyi sablonszöveget, ami az egész weboldal sikerét azonnal ellehetetleníti.

Kereshet hivatásos értékesítési szövegírót, vagy felbérelhet egy újságírót a helyi laptól. Mindegy, csak legyen valaki, aki legalább egy kicsit ért a szövegíráshoz, és aki képes nagy odafigyeléssel megírni az oldal szövegeit!

Sufnituning arculat már nem elég Az interneten Önt olyannak látják, amilyennek látják. Egy fikarcnyival se többnek. Inkább kevesebbnek.

Nyilvánvaló? Én korábban azt hittem, hogy igen. Akkor miért van az, hogy több száz milliós cégek vezetői, ahol a főnök irodájának a berendezése önmagában pár millióba került, a középiskolás unokaöccsükkel készíttetik el a cég webdesign-ját? Vagy ha nem is vele, de semmiképpen sem olyan designer-rel, aki hozzá tud adni a cég imázsához, nem pedig rombolja azt.

A helyzet ráadásul az, hogy még egy világbajnok designer sem tud jó webdesign-t készíteni, ha a cégnek nincs arculata, vagy - ami még rosszabb - ha elavult, csúnya, márkaromboló arculata van. A fizikai világban egy rossz arculatot sok mindennel lehet ellensúlyozni - a jól öltözött, kedves munkatásak, a szép, vagy legalábbis tisztán tartott céges autók, a szép irodabútor mind kompenzálhatják a szerencsétlenül sikerült arculatot. Az interneten viszont semmi más nincs, csak az arculat. Ha cégének arculata nem egyértelműen előnyös, mindenképpen kérje ki szakember véleményét, vevői véleményét (de csak azokét, akikkel elég jó viszonyban van ahhoz, hogy őszinték legyenek), vagy vesse fel a kérdést itt az oldalon, hozzászólás formájában. Ígérjük őszinték leszünk, mégis kíméletesek :)

Kell egy jó designer Akár van jó cégarculat, akár nincs, szüksége lesz egy jó webdesigner-re. Mit kell tudnia a jó webdesigner-nek?

  • Még a kevésbé jó arculat alapján is kell tudnia szép weboldalt készítenie.
  • Képes kell legyen rá, hogy a kapott terv szerint dolgozzon. Ha a tervben a menü jobb oldalt van, akkor ő ne rakja önkényesen bal oldalra. Persze ha van egy jó érve, ami az üzleti célt szolgálja, akkor arra kiváncsiak vagyunk, de akkor is előbb egyezetni kell, és csak azután változtatni.
  • Legyen képes lefordítani a mondanivalót vizuális nyelvre. Ha azt mondja a megrendelő, hogy legyen vidámabb, üzletiesebb, dinamikusabb, hivatalosabb, akkor ezt neki le kell tudnia fordítania formákra, színekre.

Honnan tudhatja, hogy akit épp választani készül tudja-e mindezeket? Beszélgessen vele az itt felsoroltakról. Kérdezze ki korábbi munkáival kapcsolatban? Kérdezze meg, mi volt az üzleti cél, mi volt a mondanivaló, és ha el tudja magyarázni, ha el tudja magyarázni, hogy mindezt hogyan segítettek elérni az általa alkalmazott vizuális eszközök, akkor lehet hogy őt kell választania. Nézesse meg a designerrel weboldala tervét, és amikor árajánlatot kap tőle, akkor konkrétan az Ön tervével kapcsolatban tegye fel az előbb felsorolt kérdéseket. Meg fog lepődni, hogy milyen könnyen fog tudni dönteni a válaszok alapján.

Kell egy jó ügyfél is Hoppá! Erről milyen ritkán esik szó! Bizony az ügyfélen, a megrendelőn is múlik, hogy mennyire lesz sikeres a projekt. A következő tipikus hibák ártanak legtöbbet weboldala leendő sikere szempontjából:

  • Ha nem készíti el a tervet, de erről már beszéltünk.
  • Ha nem írja meg, vagy nem íratja meg a szöveget, de erről is beszéltünk már.
  • Ha a weboldaltervet vagy a szövegeket nem egyben, hanem több kisebb darabban adja át a kivitelezőnek. Ebben az esetben a legjobban akkor jár, ha a kivitelező addig nem kezd hozzá a kivitelezéshez, amíg az utolsó morzsákat meg nem kapta. Ne feledje: A design-er és a programozó is ember. Mindegyiküknek időbe telik, amíg ráhangolódik egy feladatra, és ha azt félbe kell hagyni mert nincs meg a következő fontos alapanyag, az bosszantó, és csökkenti a hatékonyságot. Önnek arra van szüksége, hgy a kivitelezők kreativitásuk maximumát tudják nyújtani Önnek, és ez csak akkor lehetséges, ha összeszedetten, a megbeszélteknek megfelelően zajlik a projekt.
  • Ha a design-nal kapcsolatban azt mondja, hogy legyen pirosabb, zöldebb, vastagabb, vékonyabb, azaz ha megpróbálja elvégezni a designer feladatát. Ha rossz designer-t választott, ha nem tud megbízni designer-ének képességeiben, akkor inkább keressen valaki mást. Ha viszont jónak tartja az illetőt, akkor bízzon meg szakmai döntéseiben. Ha nem tetszik Önnek, amit az illető készített, akkor azt mondja neki, hogy nem elég olvasható, nem elég komoly, nem elég dinamikus, nem készíteti a látogatót arra, hogy olvasson vagy kattintson, azaz nem segíti az üzleti célt, stb. Ezek után azonban hagyja, hogy a designer lefodítsa az említetteket a vizualitás nyelvére. Ha meg tudja állni, hogy a részletekig instruálja a designert, sokkal jobb végeredményt fog kézhez kapni. És még valami: Ne felejtse, a honlapnak nem Önt, és legfőképpen nem az Ön feleségét, férjét kell kielégítenie, hanem a cége vevőit és leendő vevőit. Ne a személyes ízlését akarja kifejezni a honlappal, hanem az ügyfeleit akarja kiszolgálni. Tudjon meg minél többet róluk, és nekik készítse a honlapot, ne pedig saját magának.
  • Ha nem tartja a határidőket, de elvárja, hogy a kivitelező tartsa azokat. Ha egy három hónaposra tervezett projekt során négy hónapot "ül" a design elfogadásán, majd nem érti, hogy miért nincs kész az eredeti határidőre a programozás.

A pénz-termelő honlap többe kerül, mint amelyik semmire se jó Ha olyan honlapot szeretne, amelyik a cikk elején bemutatott három előnnyel kecsegtet (emlékeztetőül: jelentős forgalomnövekedés, költségcsökkenés hagyományos üzletében is, másképp beszerezhetetlen piaci információk), akkor készüljön fel rá, hogy kicsit komolyabban a pénztárcába kell majd nyúlni. Azonban ismét józanságra intem. Hiszen a magas költségek nem jelentik automatikusan azt, hogy a leírt előnyök meg is fognak valósulni. A legfontosabb, hogy megtalálja a tisztánlátás és tárgyilagosság, valamint az újra való nyitottság egyensúlyát.

További szükséges erőforrások: idő és figyelem Íme két újabb fontos tényező. Az első az idő. Két értelemben is. Sokan nem veszik tekintetbe, hogy először időt kell felszabadítaniuk, ha el akarják készíteni honlapjuk tervét. Ehelyett összecsapnak egy hevenyészett fél oldalas leírást, amiből egy valami biztosan nem lesz: bevétel. Egyszerűen muszáj rászánnia az időt. A legjobb, ha (legalább) három négy alkalommal 1-2 órát szán rá a tervezésre egy két-három hetes időszakban. Így nem fogja nyomasztani, hogy egy levegővel kell elkészítenie a tervet, illetve az alkalmak közötti idő lehetővé teszi, hogy a fejlében forgassa, érlelje az ötleteit, gondolatait, kikérje legjobb vevői, értékesítői véleményét, elvégezze "házi feladatait".

Az idő másik vonatkozása, hogy ne akarja két hét alatt elkészíttetni weboldalát. Azon honlapok, amelyeket mi készítettünk, és jelentős bevételt hoznak tulajdonosaiknak, hosszú ideig készültek. Volt olyan honlap, amelyeiknek az első tervét három évvel ezelőtt én személyesen hetekig készítettem napi 4-6 órában. Ezek után még a megrendelővel közösen is eltöltöttünk kb. 15 - 20 munkaórát a további finomításokkal. Ez az internetes vállalkozás ma már több mint 20 weboldalból áll, 9 nyelven működik, és iparágának egyik legjelentősebb hazai szereplője. Van olyan ügyfelünk, aki két weboldalának a tervét is fél-fél évig készítette, mire úgy döntöttünk közösen, hogy hozzá lehet állni a kivitelezésnek. Ma mindkét oldal havi több milliós jövedelmet biztosít tulajdonosának. Jelenleg is dolgozom olyan ügyféllel, akinek 9 hónap és legalább 8-10 közös tervezési alkalom kellett ahhoz, hogy a koncepció összeálljon, és hozzáláthassunk a kivitelezéshez. A honlap már elindult, és pár hét alatt bebizonyosodott, hogy iparágának legsikeresebb oldala lesz, és nagyon komoly bevételet fog termelni. Persze itt sem szabad átesnie a ló másik oldalára. "Lassú munkához idő kell" - szokták elferdíteni a szólást. Természetesen nem a lassú, hanem az alapos munkát akartam hangsúlyozni.

Türelem - sok legyen, vagy kevés? Nagyon fontos, hogy már a legeslegelején szerepeljen a tervben, hogy mikor mennyi eredményt kell produkálnia a honlapnak. Mindenképpen készüljön fel a legrosszabb eshetőségre is, sehol ne az optimális rendelési arányokkal számoljon, ne számítson arra sem, hogy mindig mindenki mindent teljesíteni fog, amit megígér. Mindíg, minden helyzetre legyen "B-terve". Majd végül, de nem utolsó sorban legyen türelme kivárni, míg elkezdenek működni a dolgok. Persze itt sem puszta várakozásra gondolok. Ha nem iratkoznak fel annyian hírlevelére, mint gondolta, ha nem rendelnek annyian, mint tervezte, ha nem rendelnek akkora értékben, akkor tegyen meg mindent az arányok javítása érdekében, tegye bele a maximumot, és ahogy John Reese (amerikai internet marketing szakértő) szokta mondani, ha el kell buknia, bukjon el minél előbb, hogy minél hamarabb kezdhesse a következő próbálkozást.

Ha azonban az elején rendesen elvégezte a piackutatást, ha rendesen elvégezte a "matek házit", akkor minden esélye megvan, hogy az Ön internetes vállalkozása legyen a következő sikertörténet!

--------

Ha kérdése van, ha szeretné jobban megérteni valamelyik a cikkben tárgyalt technikát, kérem írja meg kérdését hozzászólás formájában, és mi minden kérdésre válaszolni fogunk valamilyen formában!


Utolsó frissités ( 2007 November 20, Tuesday )

Share/Bookmark
 
< Előző   Következő >
Go to top of page Go to top of page
hirdetés
Friss cikkek
hirdetés
e-book
Szavazás
Ön ellenőrzi, hogy melyik honlapról mutat link a saját weboldalára? (referring source)
 
hirdetés
Vállalkozás-online - Letöltés
hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés
hirdetés newsAgent hírfigyelõ rendszer
| Címlap | Hírek | Web 2.0 | e-Marketing | e-Business | e-Commerce | Netjog | Keresés |