2018 February 25, Sunday | Netpreneur.hu magazin
Netpreneur.hu magazin
" ÜZLET AZ INTERNETEN "
Címlap arrow e-Business arrow Kína: Vajon vezető szereplője lesz-e a világ domainpiacának?
Kína: Vajon vezető szereplője lesz-e a világ domainpiacának? Share/Bookmark Add a Startlaphoz Nyomtatás E-mail
Netpreneur.hu   
2005 February 21, Monday
Kínai domain piac
A domain-kereskedelem tapasztalt nagyöregjei manapság már nosztalgiaként emlékeznek azokra az időkre, amikor még bárki bejegyezhetett jóhangzású domain neveket, melyeket később igen jó áron tudtak értékesíteni. A hőskor véget ért, de természetesen ez még nem jelent végső kifulladást, hiszen újabb és újabb ötletekkel most is elő lehet állni, csak több kreativitást és figyelmet igényel. Ma a befektetők jobban teszik, ha elfelejtik kipróbált ".com + látogatottság = extraprofit" formulát. Azoknak, akik hiányolják a spekuláció okozta adrenalin túltengést - és a néha hihetetlen magas profitot - talán újabb izgalmakat hozhat a felfutóban lévő kínai domainpiac.
Tippek és ötletek online vállalkozásoknak, vállalkozóknak - marketing praktikák

A megközelítően 1,29 milliárd népességű Kína a Föld legnépesebb országa, melyben az Internet-penetráció és az elektronikus kereskedelem éppen hogy elkezdte növekedését. A főbb vállalatokat megtalálhatjuk a számítástechnikától a gépkocsigyártásig szinte minden területen. Hogyan is kell szemlélnünk mindezen helyzetet a domainpiac szemszögéből? Cikkünkben igyekeztünk összegyűjteni a legfontosabb tényezőket.

Talán meg van az esély arra, hogy Kína a jövőben már nem csak Földünk legnépesebb nemzete legyen, hanem a legnagyobb internetes nemzete is.
A túlzásnak tetsző állítást a Kínai Internet-hálózati Információs Központ statisztikai felmérésével támaszthatjuk alá, mely szerint Kína a mintegy 80 millió körüli internetes felhasználói létszámával a harmadik a világon, az Egyesült Államok és Japán mögött. Az Internet-felhasználók számának növekedése havonta 5%-ra tehető, a háztartások penetrációja pedig várhatóan 25%-os növekedésre lehet képes az elkövetkezendő mintegy három-négy évben. Itt említenénk meg Kína csatlakozását a Világkereskedelmi Szervezethez (WTO), mely jelentős előrelépésként értékelhető a globális gazdaság irányába.

Sajnos a nagy létszámú kínai internetes populáció, még ha a világ egyik legnagyobb csoportját is képviseli, nem jelent automatikus és azonnali részesedést az elektronikus gazdaságban. Ezt a következtetést a következőkre alapozhatjuk:

- az online fogyasztás Kínában tulajdonképpen a böngészéssel eltöltött időre korlátozódik, és a vásárlás csak jóval ezután következik a sorban;
- a 16 és 35 év közötti korosztály - mely a felmérések alapján az Internet-felhasználók bázis korosztálya - nem képviselnek potenciális vásárlóerőt;
- a városi és vidéki populáció elszórt geográfiai elrendezettsége behatárolja az elektronikus kereskedelem terjeszkedését, mely egyenlőre csak a főbb városokban figyelhető meg.

Az internetes honlapok száma is igen csekély az Internet-felhasználók óriási létszámához viszonyítva. Amíg a nagyobb honlapok, mint amilyenek a keresőmotorok, portálok, e-mail és mobiltelefon oldalak - a 163.com és a sohu.com vezetésével - szélsőségesen népszerűek, addig a kisebb weboldalakat jóformán nem látogatják. A szakértők becslései alapján, napjainkig mintegy 800.000 .com vagy .net, és további néhány százezer .cn domain nevet regisztráltak kínai lakosok.

Domain regisztráció Kínában. A következőkben nézzük át a fontosabb állomásokat:

- Az ország 1994 április 20-án csatlakozott az Internet hálózatához.
- Május 21-én a China Science Technology NET (CSTNET) ideiglenesen megkezdte
domain regisztrációs szolgáltatását kínai felhasználók számára.
- 1997 júniusában megalapították a Kínai Internet-hálózati Információs Központot (China Internet Network Information Center - CNNIC).

A CNNIC a kínai domain regisztráció adminisztratív, non-profit szervezeteként működik és a Nemzeti Internet-hálózati Információs Központ feladatait teljesíti. A CNNIC vezetőségét a Kínai Tudományos Akadémia Információs Központja felügyeli, és az Információs és Ipari Minisztérium (MII) támogatja (ami a telekommunikációt, a médiát és a műholdas sugárzást is felügyeli Kínában).

A CNNIC felelős .cn végződésű domain nevek adminisztrációs kezeléséért, és felügyeli a .cn domain neveket regisztráló és értékesítő vállalkozások szolgáltatásait Kínában. A jelenlegi szabályozások szerint .cn végződésű domain neveket világszerte bárki bejegyezhet, míg korábban csakis kínai illetőségűek számára volt elérhető ez a szolgáltatás. Napjainkra a CNNIC bevezetett egy real-time regisztrációs rendszert, amely lehetővé teszi a kompetitív regisztrációs modell alkalmazását, az értékesítőknek pedig a .cn domain nevek regisztrálását. Ez a liberalizáció immáron megengedi és megkönnyíti minden jogi-, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező vállalkozásnak a .cn domain nevek regisztrációját, ami korábban a kínai illetőségűeknek volt elérhető. A szervezet politikáját a ICANN által kidolgozott Egységes Címpolitika területén felmerülő Nézeteltérések Megoldása (Uniform Dispute Resolution Policy - UDRP) alapján dolgozta ki.

A felhasználói magatartás. A Kínai Internet-hálózati Információs Központ állítása alapján Kínában az online vásárlás és az elektronikus kereskedelem az internetes tevékenységek csupán 1%-át teszi ki. A felhasználók sokkal inkább információszerzésre használják az Internetet, hírek, oktató tartalmak olvasására, vagy elektronikus könyvek letöltésére.

Problémát jelent, hogy a kínai írott nyelv több ezer különböző írásjelet használ szótagonként külön-külön. Például a jelenti a domain szót, ami kiejtve "yu ming" a Pin Yin nyelv szerint. A Pin Yin egy standard latinizált fonetikus írásmódja a kínai nyelvnek, mely segít kínainak és külföldinek egyaránt a kínai nyelv elsajátításában. Így a Kínába látogató külföldi turisták gyakorlatilag ezeket olvassák a feliratokon, újságokban utcaneveken és nem kell bajlódniuk az írásjelekkel. Ezért van az, hogy praktikusan a .cn végű domain neveket ezen a Pin Yin nyelven jegyzik be (pl.: a Beijing.com a írásjel Pin Yin változata, mely Peking várost takarja). A számos felsőbb szintű domain nevek közül a .com végződésűek a legnépszerűbbek, jóval a .net és a .org előtt, de a .cn és a .com.cn is kezd egyre felkapottabbá válni.

Kínában, mint minden más piacon, az ideális domain név rövid, könnyen megjegyezhető, és könnyű leírni. Mivel a latin abc karakterei nehezen megjegyezhetőek a kínaiaknak, néhány honlap sikeresen tudott megerősödni azáltal, hogy betűk helyett inkább számokat használtak. A kínai nyelvű top 20 honlapok közt olyanokat találunk, mint a 163.com, 3721.com, 21cn.com, 17173.com és a v111.com. A nyugati gondolkodású befektetőknek ezek a nevek talán értéktelennek tűnhetnek, ám Kínában a számokat tartalmazó nevek mellett az angol szavak is népszerűek.
Mindezek után meg kell említenünk, hogy manapság a többnyelvű szavak is kezdenek népszerűek lenni. Ez lehetővé teszi a domainnév.cn, domainnév.com, domainnév.org nevek mellett a .cn, .com és a .org nevek bejegyzését is.

Szekunder piac. A domain nevek szekunder piaca Kínában jelenleg nem nevezhető valami óriásinak, de ugyanakkor lényeges növekedés várható az elkövetkezendő években. A kereskedelem platformja az Eachnic.com, a Sedo.com és a DomainPricing.com. Mint minden más termék esetében Kínában, a domain nevek ára is alacsonyabb, mint a világ más részein. Mindhárom vállalkozás végez értékbecslést a kérdéses domain nevekre vonatkozóan.

Az eddigi legnagyobb értékű domain eladások
domain név
ár
dátum
ZJ.com110.000 €2003. március
China800.com15.600 €2003. július
xinhuabookstore.com16.700 €2003. július
zhuangzi.com5.556 €2003. július
Yulong.com3.000 €2003. július
qili.com2.778 €2003. július
Huamao.com3.000 €2003. július
Az adott .cn domain név átvitele egyik regisztrátortól a másikhoz megengedett művelet, de az olyan domain nevek esetében, melyet kínai székhelyű regisztrátor jegyzett be, nem vihető át nem kínai regisztrátorhoz, és fordítva. A bejegyzést követően az első 60 napban és a domain nevek jegyzékébe való kerülés kevesebb, mint 14 napja alatt, nem lehet elvinni az első regisztrátor vállalkozástól. A lejárt domain nevek nem újulnak meg automatikusan. Egyéb, normál esetekben ugyanúgy kell eljárni, mint a .biz vagy a .hu nevek esetében.

Ami a törlési eljárást illeti: csakis a szponzor regisztrátor indíthat el a törlést .cn név esetében. Törlés után a domain név újra bejegyezhető. A törlési kérelemre egy 15 napos határidő áll rendelkezésre, majd további 5 napra egy "Törlés alatt" listára kerülnek.

Helyi jellemzők. Kínaszerte számos vállalakozás kínál domain regisztrációs, web hosting és egyéb internetes szolgáltatást. Számos közülük csak a helyi piacot látja el. azt mondhatjuk, hogy a domain ipar struktúrája sokkal koncentráltabb, mint az Egyesült Államokban, de kevésbé koncentrált, mint mondjuk Németországban.

A nagyobb cégek közül a HiChina Web Solutions Limited (korábbi nevén Civilink International Information Tachnology Co Ltd.) a vezető web hosting és domain név szolgáltató az országban, mely mintegy 300.000 domain nevet jegyzett be, és jelenleg a kínai honlapok egy negyedének nyújtanak tárhely szolgáltatását. A szekunder domain piacon az Eachnic.com oldalon van jelen. További vállalkozások a versenytársak közül:

- DomainPricing.com (Xiamen Jintong Science and Technology Ltd., 1996. Xiamen): domain regisztráció, tárhely, web design, elektronikus kereskedelem.
- Intonet.com.cn (Jinan, Shandong tartomány)
- Hotsales.net (Shanghai)
- Shesp.com (Shanghai)
- China-Channel.com (Peking)
- Hzst.com (Hangzhou)

Utolsó frissités ( 2007 June 29, Friday )

Share/Bookmark
 
< Előző   Következő >
Go to top of page Go to top of page
hirdetés
hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés
hirdetés newsAgent hírfigyelõ rendszer
| Címlap | Hírek | Web 2.0 | e-Marketing | e-Business | e-Commerce | Netjog | Keresés |